r

Saturday, June 15, 2019

SAINS DAN ALAM SEKITAR STOK VIRUS PEMBUNUH HAIWAN TERBESAR DUNIA DI MUSNAHKAN OLEH MAKMAL UK

SAINS DAN ALAM SEKITAR
STOK VIRUS PEMBUNUH HAIWAN TERBESAR DUNIA DI MUSNAHKAN OLEH MAKMAL UK 

Rinderpest virus
   INSTITUTE PIRIBILAN
Virus rinderpest, yang ditunjukkan di sini menjangkiti sel, sangat menular dalam lembu

Para saintis telah memusnahkan stok makmal UK sebuah virus yang pernah menyebabkan kematian pada lembu.

Stok ini menyumbang sebahagian besar sampel makmal dunia rinderpest, yang telah diadakan di The Pirbright Institute di Surrey.

Rinderpest dan virus cacar maut adalah satu-satunya penyakit yang telah dibasmi dari muka bumi.

BBC News mempunyai akses eksklusif kepada pemusnahan sampel akhir.

Dr Carrie Batten, dari The Pirbright Institute, menggambarkan masa ini sebagai "penghujung era".


"Rinderpest amat menghancurkan dan dengan mengeluarkan stok yang diadakan secara global, anda secara dasarnya mengurangkan risiko secara dramatik," katanya.

Rinderpest in 1890s
FAO       
Rinderpest terancam ternak di Afrika pada tahun 1890-an. Berjuta-juta orang mati akibat kebuluran.
Dr Michael Baron, rakan kehormat di institut itu, berkata penghujung rinderpest akan menandakan permulaan perang baru mengenai penyakit lain.


"Kejayaan yang telah kami capai dengan rinderpest menjadi salah satu pemacu utama untuk orang ramai yang mengatakan bahawa kami boleh melakukan ini dengan penyakit haiwan lain dan penyakit manusia lain seperti polio, gondong dan campak. Penyakit ini dapat dikalahkan dan ini perlu dilakukan," katanya. dijelaskan.

BENCANA MANUSIA

Virus rinderpest bertanggungjawab untuk salah satu malapetaka terburuk dalam sejarah. Semasa wabak pada tahun 1890-an, ia membunuh antara 80% dan 90% lembu di timur dan selatan Afrika. Ini menyebabkan kelaparan massa di rantau ini.

Berjuta-juta orang mati akibatnya. Di Ethiopia sahaja, satu pertiga daripada penduduk manusia dihapuskan. Angka kematian dalam hidup adalah pada skala yang dipadankan hanya oleh Kematian Hitam di Eropah.

Kempen vaksinasi akhirnya membawa penyakit yang terkawal sehingga ia diisytiharkan telah dibasmi liar pada tahun 2011.

Tetapi beribu-ribu sampel virus kekal dalam 40 makmal di 36 negara. Sekiranya berlaku kemalangan, penyakit itu berpotensi bocor dan menyebabkan kemusnahan sekali lagi.

Untuk menghindari ini, Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) PBB dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (OIE) meluluskan beberapa makmal yang sangat selamat dan menggalakkan institusi lain untuk menghantar sampel rinderpest mereka ke kemudahan ini.

Antaranya ialah Institut Pirbright di Surrey, yang telah membawa usaha untuk merekodkan maklumat genetik yang terkandung dalam setiap sampel dan kemudian memusnahkannya.

Para penyelidik telah enggan memusnahkan sampel makmal virus berbahaya sekiranya mereka diperlukan untuk membuat vaksin sekiranya penyakit itu pernah muncul semula. Tetapi rekod digital kod genetik virus bermakna ini tidak lagi menjadi masalah.

Dan demikian Pirbright telah dapat memusnahkan semua sampelnya yang menyumbang kepada kebanyakan makmal rakitpest di dunia.

Dr Samia Metwally, dari FAO, berharap kejayaan Pirbright akan menggalakkan kemudahan memegang lain untuk dipatuhi supaya ia benar-benar dihapuskan dari muka bumi.

"Ini adalah satu langkah besar oleh Pirbright. Ia menetapkan pendahuluan untuk negara-negara lain untuk melakukan perkara yang sama."

Dr Monique Eloit, Ketua Pengarah OIE, memberitahu BBC News bahawa dia "sangat gembira" mengenai perkembangan itu.

"Semua kerja yang dilakukan petani, veterinari dan saintis untuk jangka masa yang panjang adalah di landasan untuk meminimumkan risiko kemunculan semula raperpest," katanya.

Ketua doktor kerajaan, Dr Christine Middlemiss, mengalu-alukan berita itu. "Ia adalah satu penyakit yang amat dahsyat, 100% daripada haiwan yang mudah dijangkiti akan dijangkiti dan mati akibat virus itu.

SUMBER:
BBC

No comments: