r

Monday, June 10, 2019

GUNUNG SINABUNG MELETUS LAGI

Gunung Sinabung meletus sekali lagi pada Ahad (9/6) pukul 16.28 WIB. (Khas / BNPB)

Gunung Sinabung di Kabupaten Karo, Sumatera Utara, meletus sekali lagi untuk kesekian kalinya. Letusan ini menyebabkan muntah lajur abu menjadi agak tinggi pada 7 kilometer.

Letusan yang disertai dengan awan mendung dan awan panas yang menyasarkan kearah tenggara 3.5 kilometer dan selatan 3 kilometer. Malah bunyi gemuruh itu didengar hingga ke pos pemerhatian Gunung Sinabung. Pusat Penularan Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi (PVMBG) melaporkan letusan itu berlaku pada 9 Jun 2019 pada 16.28 Waktu Indonesia Barat. Lajur abu hitam dengan sangat tebal condong keselatan.

"Letusan ini dicatatkan pada seismograms dengan tempoh kira-kira 9 minit 17 saat," kata Ketua Pusat Data dan Perhubungan Awam Pusat Agensi Pengelolaan Bencana Nasional (BNPB) Sutopo Purwo Nugroho dalam satu pernyataan tertulis pada hari Ahad (9/6).
Gunung Sinabung meletus sekali lagi pada Ahad (9/6) pukul 16.28 WIB. (Khas / BNPB)

Sementara itu, laporan Pusdalops BPBD Karo mengesahkan bahawa tidak ada kematian akibat kejadian itu. "Orang ramai sudah biasa melihat letusan Gunung Sinabung, jadi mereka memahami tingkah laku letusan dan tidak panik pada letusan itu," kata Sutopo

 Walaupun bagaimanapun,  orang ramai diminta untuk tetap berwaspada dan berhati-hati terhadap status Tahap III Gunung Sinabung. Saranan BNPB meminta orang ramai dan pengunjung / pelancong tidak melakukan sebarang aktiviti di kampung-kampung yang dipindahkan. Kedua-dua lokasi dalam radius jejarian 3 km dari puncak Gunung Sinabung, serta radius sektoral 5 km untuk sektor selatan-timur, dan 4 km untuk sektor utara-timur.

Di samping itu, jika berlakunya hujan lebat, orang ramai disarankan untuk memakai topeng apabila  keluar untuk mengurangkan kesan kesihatan abu gunung berapi. Termasuk kemudahan mendapatkan kemudahan air bersih dan membersihkan bumbung rumah dari abu gunung berapi padat  agar tidak runtuh. bagi masyarakat yang tinggal dan bermukim berhampiran dihulu sungai Gunung Sinabung juga diminta berwaspada pada banjir tanah hujan.

sumber berita:
Jawapos.com
Editor: Fadhil Al Birra
Wartawan: Marieska Harya Virdhani

No comments: