r

Thursday, June 13, 2019

FAKTA NEGARA ANDORA

FAKTA NEGARA ANDORA


1. Ada teori yang mengatakan bahwa nama Andorra mungkin berasal dari bahasa Arab, “al-durra” yang berertinya “permata”.

2. Sistem politik Andora berasal dari zaman ketika wilayah ini dijajah oleh bangsa Moor. Andora dijadikan sebagai negara buffer/penyangga (negara kecil yang letaknya antara dua negara yang saling bermusuhan), sampai Charlemagne memberikan wilayah ini kepada bangsawan Urgell. Andora kemudian diperintah oleh Urgell Diocese. Pada abad ke-11, Andora memerlukan perlindungan tentera dan berbalik kepada Lord Caboet untuk melakukan kerjasama. Dari sinilah awal-mula pemerintahan bersama Andora. Kemudian timbulnya konflik yang menyebabkan lahirnya perjanjian pada tahun 1278 yang menyatakan bahwa ketua negara Perancis, Count of Foix dan Bishiop/Uskup Urgell akan berbagi kedaulatan, yang secara resmi membentuk Andora. Pada tahun 1607 Raja Henry IV dari Perancis mendeklarasikan bahwa ketua negara Perancis dan Uskup Urgell akan menjadi pangeran bersama untuk Andora.

3. Andora bukan bahagian dari Uni Eropa, EFTA atau Zona Eropa, tetapi negara ini menganggap sebagai negara Eropa meskipun tidak masuk zon Eropa. Mereka mempunyai hubungan khusus dengan Uni Eropa dalam peraturan perdagangannya dan bukan pada masalah pertaniannya. Andora juga bukan anggota Schengen Treaty (Pakta Schengen), namun Andora hanya boleh dimasuki melalui Spanyol dan Perancis yang merupakan anggota pakta tersebut dan Andora tidak mempunyai lapangan terbang.

4. Pada tahun 1934, pentadbiran Andora, selama beberapa hari ditangkap oleh pendatang Rusia, Boris Skosyrev. Penipu menubuhkan "monarki" sendiri dan menjadi "autokratik" dengan nama Boris the First.

5. Peperangan berterusan antara Perancis dan Sepanyol mendorong Raja Aragon untuk memaksa kedua-dua mereka untuk menandatangani perjanjian yang ditandatangani di Pareage. Menurut perjanjian Andora diminta untuk memberi penghormatan yang disebut Petia ke Perancis dan Spanyol. Penghormatan ini masih sah.

6. Andora menjadi laluan penyeludupan penting antara Vichy Perancis dan Sepanyol semasa Perang Dunia II.

7. Andora adalah negara terkecil ke-16 di dunia dan negara yang paling rendah ke-11. Negara ini hanya kira-kira 40 km. Jumlah penduduk sekitar 85,000.

8. Andora adalah negara tertua ke-14 di dunia.

9. Ibu kota Andora adalah Andorra la Vella dan merupakan ibu kota tertinggi di Eropah, dengan ketinggian 3,356 kaki di atas permukaan laut.

10. Seperti negara Amerika Louisiana, Andora terbahagi kepada paroki yang terdiri daripada tujuh jemaah, iaitu Andorra la Vella, Canillo, Encamp, Escaldes-Engordany, La Massana, Ordino, dan Sant Julia de Loria. Setiap jemaah mempunyai pertunjukan dan resort untuk cuti menarik seperti ski. Ordino, sebagai contoh, mempunyai Taman Negara Sorteny manakala Escaldes-Engordany adalah tempat untuk festival jass tahunan.

No comments: