r

Wednesday, June 12, 2019

Huawei membatalkan pelancaran komputer riba kerana senarai hitam perdagangan Amerika Syarikat

Huawei membatalkan pelancaran komputer riba kerana senarai hitam perdagangan Amerika Syarikat

Richard Yu dijangka memperkenalkan komputer riba baru di pameran teknologi CES Asia 2019 di Shanghai

Huawei telah melancarkan pelancaran produk buat kali pertama sejak AS meletakkannya pada senarai hitam perdagangan. Dilaporkan bahawa firma teknologi China itu bertujuan untuk memperkenalkan komputer riba baru seawal minggu ini.

Walau bagaimanapun, ketua peranti pengguna Richard Yu memberitahu CNBC bahawa ia telah menjadi "tidak dapat membekalkan PC". "malangnya" katanya melalui mesej WeChat ke rangkaian berita perniagaan. Beliau menambah bahawa produk itu sendiri mungkin perlu dibatalkan. "ia bergantung kepada berapa lama Senarai Entiti berada di sana," tulisnya.


Ini merujuk kepada senarai pihak asing bahawa Jabatan Perdagangan Amerika Syarikat telah dinilai untuk menimbulkan ancaman keselamatan negara atau ancaman dasar asing yang berpotensi. Khususnya, Huawei dituduh melakukan penipuan bank untuk menghindari sekatan Iran, dan halangan keadilan, antara pelanggaran lain.


Hasilnya, syarikat lain yang mempunyai aktiviti perniagaan di Amerika Syarikat telah dilarang untuk menjual atau memindahkan teknologi kepada firma yang berpangkalan di Shenzhen kecuali mereka mempunyai lesen khas. Huawei menafikan sebarang kesalahan, dan mengatakan bahawa tuntutan yang menimbulkan ancaman keselamatan adalah "tidak berasas".


Kereta pandu sendiri
Huawei melancarkan telefon pintar baru sejurus selepas keputusan itu diambil bulan lepas. Tetapi ketidakupayaan untuk membeli cip komputer dan komponen lain dari Intel, Qualcomm dan Broadcom -

antara lain - nampaknya telah menghalang keupayaannya untuk menghasilkan komputer riba baru dalam jumlah yang dikehendaki, walaupun pada kenyataannya ia telah membina stok-stok bahagian dalam kes seperti krisis berlaku. Di samping itu, terdapat spekulasi bahawa Huawei tidak akan dapat menyalin salinan sistem operasi Windows 10 dari Microsoft.

Intervensi Washington telah menyebabkan beberapa syarikat bukan AS melanggar link juga. Reka bentuk cip ARM, contohnya, yang berpangkalan di UK dan dimiliki oleh Softbank Jepun, memberitahu kakitangan untuk menggantung perniagaan dengan Huawei kerana beberapa kerja R & Dnya dijalankan di Amerika Syarikat.

 Walaupun demikian, firma Cina terus mengejar perkongsian dengan syarikat luar negara.

Financial Times telah melaporkan bahawa Huawei telah mula bekerja dengan Audi dan Toyota antara lain, untuk membangunkan kereta memandu sendiri.

sumber:
www.bbc.com

No comments: