r

Friday, June 14, 2019

CRANNOGS SCOTLAND LEBIH TUA DARI STONEHENGE

CRANNOGS SCOTLAND LEBIH TUA DARI STONEHENGE

Neolithic pot

CHRIS MURRAY
Tembikar Neolitik sebelum ini ditemui berhampiran crannogs di Kepulauan Barat

Ahli-ahli arkeologi telah menemui bahawa sesetengah crannogs Scotland adalah beribu-ribu tahun lebih tua daripada yang difikirkan sebelumnya.

Crannogs adalah penempatan yang dibina di pulau buatan di lochs.

Ia difikirkan mereka mula dibina dalam Zaman Besi, satu tempoh yang bermula sekitar 800 SM.

Tetapi empat tapak Kepulauan Barat telah menjadi radiokarbon bertarikh sekitar 3640-3360 SM dalam tempoh Neolitik - sebelum mendirikan batu Stonehenge.

Monumen prasejarah di Wiltshire adalah salah satu ciri neolitik terkenal di Britain. Batu batu Stonehenge didirikan pada zaman Neolitik lewat, kira-kira 2500 SM.

Satu lagi tapak Neolitik terkenal ialah Skara Brae, sebuah kampung di Orkney yang didiami antara 3200 SM dan 2200 SM.

Crannog

FRASER STURT          
Salah satu crannogs di Kepulauan Barat mempunyai tambak batu

Ahli-ahli arkeologi Dr Duncan Garrow, dari University of Reading, dan Dr Fraser Sturt, dari University of Southampton, menyiasat empat pulau tiruan di pulau Isle of Lewis di Kepulauan Barat.

Di salah satu laman web tembikar Neolitik yang telah dipelihara sebelum ini telah dijumpai di katil loch oleh Chris Murray, bekas penyelam Angkatan Laut Diraja yang tinggal di Lewis.


Penyiasatan arkeologi termasuk membuat tinjauan bawah air dan menjalankan penggalian di tapak untuk mendapatkan "bukti konkrit pembinaan buatan buatan semasa Neolitik".

Crannog
FRASER STURT         
Four crannogs in the Western Isles were found to date to the Neolithic period


Ahli-ahli arkeologi, yang penyelidikannya telah diterbitkan dalam jurnal Antiquity, mengatakan bahawa crannogs mewakili "usaha yang monumental" melalui pembungkusan batu-batu di atas katil loch, dan dalam hal sebuah tapak di Loch Bhorgastail membina jalan raya batu.

Mereka mengatakan bahawa mungkin lain-lain crannogs Scotland, dan laman web serupa di Ireland, juga Neolithic.

Terdahulu, ia dianggap sebagai crannogs yang dibina dan digunakan semula dalam tempoh 2,500 tahun dari Zaman Besi hingga tempoh selepas zaman pertengahan.

BBC,

No comments: