r

Sunday, June 2, 2019

Fakta Menarik Mengenai Mimpi

FAKTA TENTANG MIMPI

Mimpi boleh menjadi menarik boleh juga jadi m, menakutkan, atau sekadar biasa sahaja . Walaupun tidak ada bersefahaman dengan jelas tentang mengapa kita bermimpi, para penyelidik telah mengetahui serba sedikit tentang apa yang berlaku semasa bermimpi. Berikut adalah perkara yang perlu  diketahui tentang mimpi.

SEMUA ORANG BERMIMPI
Orang dewasa mahupun bayi sama-sama permah bermimpi selama kira-kira dua jam setiap malam walaupun kita yang tidak mendakwa. Malah, para penyelidik mendapati bahawa orang biasanya mempunyai beberapa mimpi setiap malam, masing-masing biasanya berlangsung selama antara lima hingga 20 minit.

KEBANYAKAN MIMPI DILUPAKAN
Sebanyak 95 peratus daripada semua mimpi dengan cepat dilupakan tidak lama selepas bangun. Menurut satu teori tentang kenapa mimpi menjadi sukar untuk diingat, perubahan dalam otak yang berlaku semasa tidur tidak menyokong pemprosesan maklumat dan penyimpanan yang diperlukan untuk pembentukan memori berlaku. Imbasan otak individu tidur telah menunjukkan bahawa lobus frontal kawasan yang memainkan peranan penting dalam pembentukan memori-tidak aktif semasa tidur pergerakan mata cepat (REM), tahap di mana bermimpi terjadi.

TIDAK SEMUA MIMPI BERWARNA
Walaupun kebanyakan orang melaporkan bermimpi warna, terdapat peratusan kecil orang yang mendakwa hanya bermimpi hitam dan putih. Dalam kajian di mana pemimpi telah terbangun dan diminta memilih warna dari carta yang sesuai dengan mimpi mereka, warna pastel lembut adalah yang paling kerap dipilih.

LELAKI DAN WANITA MENGALAMI MIMPI YANG BERBEZA
Penyelidik telah menemui beberapa perbezaan antara lelaki dan wanita apabila ia menyentuh kandungan impian mereka. Dalam beberapa kajian, lelaki melaporkan bermimpi mengenai senjata secara ketara lebih kerap berbanding wanita, sedangkan wanita bermimpi tentang rujukan pakaian lebih kerap daripada lelaki. Satu lagi kajian menunjukkan bahawa mimpi lelaki cenderung mempunyai kandungan yang lebih agresif dan aktiviti fizikal, sementara impian wanita mengandungi lebih banyak penolakan dan pengecualian, serta lebih banyak perbualan daripada aktiviti fizikal. Wanita cenderung mempunyai impian yang lebih panjang yang mempunyai lebih banyak watak. Apabila ia datang kepada watak-watak yang biasanya muncul dalam mimpi, lelaki bermimpi tentang lelaki lain dua kali lebih kerap seperti yang mereka lakukan terhadap wanita, manakala wanita cenderung bermimpi tentang kedua-dua jantina sama.

HAIWAN BERKEMUNGKINAN JUGA BERMIMPI
Haiwan Mungkin Mimpi Ramai yang berfikir bahawa apabila anjing tidur menggigit ekornya atau menggerakkan kakinya, ia bermimpi. Walaupun sukar untuk mengatakan sama ada ini benar-benar berlaku, para penyelidik percaya bahawa kemungkinan haiwan memang mimpi. Sama seperti manusia, haiwan melalui peringkat tidur yang termasuk kitaran REM dan Non REM sleep.

MIMPI BOLEH DIKENDALIKAN
Mengendalikan mimpi satu perkara yang Jelas adalah salah satu di mana anda sedar bahawa anda sedang bermimpi walaupun anda masih tidur. Memikat megah difikirkan sebagai gabungan keadaan kesedaran dan tidur REM, di mana anda sering boleh mengarahkan atau mengawal kandungan mimpi. Kira-kira separuh daripada semua orang boleh ingat mengalami sekurang-kurangnya satu contoh yang bermimpi yang jelas, dan sesetengah individu dapat mempunyai mimpi yang jelas.

Sumber: Bértolo H, Mestre T, Barrio A, Antona B. Rapid Eye Movements (REMs) and Visual Dream Recall in Both Congenitally Blind and Sighted Subjects. Third International Conference on Applications of Optics and Photonics. SPIE Proceedings. August 22, 2017;104532C 

No comments: