r

Thursday, June 13, 2019

FAKTA AFGHANISTAN

FAKTA AFGHANISTAN
Image result for afghanistan

1. Terdapat 23 lapangan terbang di serata Afghanistan.

2. Afghanistan adalah negara landlock yang bersempadan dengan Iran, Pakistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tajikistan dan China.

3. Kabul adalah satu bandar lama yang telah berusia lebih daripada 3500 tahun dan juga merupakan bandar terbesar di Afghanistan.

4. Di Afghanistan, terdapat lebih 40 bahasa dan sekurang-kurangnya 200 dialek digunakan di seluruh negara.

5. 2 bahasa paling penting yang digunakan di sini, iaitu Dari (Persian) dan Pashto. Kedua-dua bahasa ini adalah bahasa rasmi Afghanistan.

6. Antara kedua-dua bahasa ini, bahasa Pashto lebih mendalam dari sudut kesusasteraannya dan juga lebih sukar berbanding Dari.

7. 50% penduduk berbahasa Dari (Afghan Persian), 35% Pashto, dan lain-lain bahasa adalah Turkic (kebanyakannya terdiri dari Uzbek dan Turkmenistan), Balochi dan lain-lain.

8. Orang yang boleh berbahasa Pashto kebanyakannya boleh menguasai Dari, tetapi tidak sebaliknya. Tidak semua penutur bahasa Dari boleh berbicara bahasa Pashto.

9. Afghanistan adalah negara yang majmuk dan berbilang etinik. Terdapat kira-kira 14 etnik utama yang telah disebutkan dalam lagu kebangsaan negara Afghanistan.

10. Kumpulan etnik di Afghanistan terdiri daripada 42% Pashtun, 27% Tajik, 9% Hazara, 9% Uzbek, 4% Aimak, 3% Baloch, 3% Turkmen, 2% Baloch dan banyak lagi.

11. Matawang di Afghanistan adalah Afghanis.

12. Rakyat Afghanistan pula digelar Afghan. Pastikan tidak tersilap kerana ramai keliru antara dua ini!

13. Afghanistan adalah negara ke 47 di dunia yang memiliki paling ramai penduduk , iaitu 30,55juta penduduk (Iraq pula 33,42 juta).

14. Kebanyakan perkampungan luar bandar tidak memiliki kemudahan elektrik.

15. Tetapi coverage internet di Afghanistan adalah yang terbaik. Rangkaian telefon bimbit dikatakan hampir mencapai 90% pada tahun ini walaupun peratusan rakyat yang mendapat akses bekalan elektrik adalah antara yang terendah di dunia.

16. Teknologi telefon bimbit telah banyak merubah kehidupan dan budaya orang Afghan. Orang-orang Taliban pun fancy dengan smartphones, dan nikmati kemudahan email dan skype.

17. Masjid Biru, atau The Shrine of Hazrat Ali adalah destinasi yang harus dilawati jika datang ke Mazar-e-sharif. Di sini bersemadi Hazrat Ali, sepupu dan menantu Nabi Muhammad saw.

18. Dahulunya, Afghanistan tidak semiskin dan sebahaya seperti sekarang. Sehingga lewat 1970an, negara ini menikmati keamanan dan masyarakatnya lebih terbuka.

19. Keadaan berubah setelah berlaku Civil War, Perang Soviet, Perang Amerika dan Islamik Radikal, yang telah mengheret Afghanistan ke kancah peperangan hampir 40 tahun lamanya.

20. Peperangan di Afghanistan oleh US bermula sejak 11 September 2001 hingga 8 Disember 2014. US dan NATO secara rasminya mengakhiri joint combat mission di Afghanistan dan 13 tahun peperangan ini telah menelan kos sebanya $720 billion.

21. Dikatakan sebelum sejarah penguasaan agama Islam di Afghanistan, pada kurun ke 9, terdapat 2 patung Budha terbesar di dunia sebagai bukti antik kehidupan peradaban Buddha di Bamiyan iaitu bandar yang terletak di tengah-tengah Afghanistan. Namun, tentera rejim Taliban telah menghancurkan patung tersebut pada tahun 2011.

22. Afghanistan adalah negara demokrasi yang masih baru terbina. Dibawah konstitusi demokrasi ini, terdapat presiden dan 2 timbalan presiden yang dipilih melalui pilihan raya pada setiap 5 tahun.

23. Kerajaan baru Afghanistan ini masih lagi berhadapan dengan masalah ancaman Taliban, keselamatan dalam negara dan juga perkhidmatan awam.

24. Afghanistan adalah antara negara paling kurang membangun dek kerana perang dan sangat sedikit pelaburan asing masuk ke negara ini. Mengikut Human Development Index (HDI), Afghanistan adalah negara ke 15 paling kurang membangun di dunia.

25. Hari kemerdekaan Afghanistan (daripada penguasaan British) adalah pada 19 Ogos, dan mereka telah merdeka lebih awal dari India dan Pakistan, iaitu pada 1919!

26. Pada tahun 2013, terdapat kenaikan sebanyak 300% dalam kultivasi Opium (Heroin) berbanding 7 tahun sebelum penguasaan US ke atas Afghanistan. Industri pembuatan opium sememangnya pesat di Afghanistan.

27. Kadar literasi di Afghanistan sangat rendah, dan bilangan kaum wanita yang tahu membaca adalah serendah 10-15%. Jumlah literasi di negara ini cuma kira-kira 34%.

28. Di Afghanistan, mengambil local guide adalah sangat disarankan. Jika tidak hire pun tidak mengapa, tetapi pastikan anda ada contact orang tempatan terlebih dahulu sebelum datang ke Afghanistan.

29. Berikan itinerari anda kepada keluarga atau teman rapat. Sekurang-kurangnya mereka tahu ke mana dan aktiviti perjalanan anda.

30. Pastikan anda ambil insurans travel sebelum datang ke negara berisiko tinggi seperti Afghanistan. Langkah bijak sebagai persediaan untuk segala kemungkinan.

No comments: