r

Saturday, June 8, 2019

PRESIDEN SRI LANGKA MENOLAK PENYIASATAN PERLIMEN MENGENAI SERANGAN BOM PASKAH

Presiden Sri Lanka Maithripala Sirisena (Foto: Reuters)

Colombo - Presiden Sri Lanka Maithripala Sirisena menolak penyiasatan parlimen mengenai keganasan bom Paskah. Sirisena juga menegaskan bahawa dia tidak akan bekerjasama dengan penyiasatan parlimen mengenai penyimpangan dalam mengendalikan keselamatan negara. Sirisena mengadakan mesyuarat tergempar pada hari Jumaat (7/6) semalam. Pertemuan itu diadakan untuk menentang Jawatankuasa Khas Parlimen (CTF) yang menyiasat serangan bom 21 April yang membunuh 258 orang dan mencederakan hampir 500 orang. "Saya tidak menerima jawatankuasa khas dan saya tidak akan menghantar pegawai saya ke jawatankuasa khas," kata Sirisena sebelum mengadakan mesyuarat kecemasan, dilaporkan oleh Reuters pada hari Sabtu (08/08/2019).

Dilaporkan oleh AFP, satu sumber di kementerian itu berkata Sirisena enggan membenarkan anggota polis, ketenteraan dan risikan untuk memberi keterangan di Jawatankuasa Khas Parlimen. "Mesyuarat kabinet berakhir tidak jelas," kata sumber yang tidak mahu dinamakan. Sementara itu, jurucakap Sirisena enggan mengulas tentang keputusan mesyuarat presiden dan kabinetnya. Walau bagaimanapun, beliau berkata Sirisena memberitahu pegawai kanan polis bahawa dia tidak akan membenarkan pegawai yang bertanggungjawab menyaksikannya sebelum Jawatankuasa Khas

Terdahulu, pada hari Khamis (6/6), Ketua Polis Negara, Pujith Jayasundara memberikan kesaksiannya kepada parlimen. Jayasundra memberitahu parlimen bahawa Sirisena telah memintanya untuk mengambil tanggungjawab terhadap pengeboman dengan meletakkan jawatan, sambil menambah bahawa pemimpin itu telah menjanjikan dia untuk memberikan jawatan diplomatik sebagai balasannya. Jayasundara enggan berhenti dan kemudian pergi. Bekas Menteri Pertahanan Sri Lanka Hemasiri Fernando juga memberi keterangan pada hari Khamis. Fernando berkata bahawa presiden telah mengarahkan Rani Wickremesinghe, yang merupakan pemimpin jawatankuasa khas, yang akan diusir dari mesyuarat majlis keselamatan. Sirisena tidak secara terbuka menanggapi tuduhan tersebut. Jurucakap juga enggan menjawab permintaan untuk memberikan komen mengenai keterangan Jayasundra dan Fernando.

No comments: