r

Thursday, June 13, 2019

Makam Cina menemukan bukti awal penggunaan ganja

Makam Cina menemukan bukti awal penggunaan ganja


Wooden brazier
Para penyelidik mendapati residu ganja dalam jeruji kayu / Imej hak ciptaXINHUA WU

Penyelidik telah menemui bukti yang paling awal mengenai penggunaan ganja, dari makam di barat China. Kajian itu mencadangkan ganja yang diasumsikan sekurang-kurangnya 2,500 tahun lalu, dan ia mungkin dikaitkan dengan aktiviti ritual atau keagamaan. Jejak dadah telah dikenalpasti dalam pembakar kayu dari pengkebumian. Ganja ini mempunyai tahap THC kompaun psikoaktif yang tinggi, mencadangkan orang pada masa itu sedar akan kesannya. Tanaman ganja telah ditanam di Asia Timur untuk benih dan seratnya berminyak sekurang-kurangnya 4,000 SM. Tetapi jenis ganja yang ditanam awal, serta populasi yang paling liar, mempunyai tahap THC yang rendah dan sebatian psikoaktif yang lain. Pembakar, atau brazier, ditemui di Jirzankal Cemetery, tinggi di Pegunungan Pamir. Para saintis berpendapat orang kuno meletakkan daun ganja dan batu panas di braziers dan menghirup asap yang terhasil.

Tomb M12
Makam M12, di mana pembakar kayu ditemui/ Imej hak ciptaXINHUA WU

Mungkin persekitaran ketinggian yang tinggi menyebabkan tumbuhan ganja di rantau ini secara semula jadi menghasilkan tahap THC yang lebih tinggi. Terdapat bukti yang boleh berlaku sebagai tindak balas terhadap suhu rendah, tahap nutrien yang rendah dan keadaan lain yang berkaitan dengan ketinggian yang tinggi.

Tetapi orang boleh tumbuhan yang disengaja dengan tahap THC yang lebih tinggi daripada jenis liar.
Itulah bukti jelas ganja yang paling lama digunakan untuk sifat psikoaktifnya. Tumbuh-tumbuhan itu kelihatan telah dibakar sebagai sebahagian daripada upacara pemakaman. Para saintis menggunakan kaedah yang dipanggil spektrometri massa-kromatografi gas untuk mengasingkan dan mengenal pasti sebatian yang dipelihara di dalam pembakar.Untuk mengejutkan mereka, tanda kimia sebatian terpencil adalah padanan tepat kepada tandatangan kimia ganja. Penemuan ini dengan bukti awal lain untuk kehadiran ganja dari pengkebumian ke utara, di rantau Xinjiang China dan di Pergunungan Altai Rusia.

Di samping itu, ujian ke atas tulang manusia dari tanah perkuburan menunjukkan bahawa sesetengah orang di sini tidak membesar di dalam negara ini. Nicole Boivin, pengarah di Institut Sains Sejarah Manusia Max Planck di Jena, Jerman, berkata: "Penemuan ini menyokong idea bahawa tumbuhan ganja pertama kali digunakan untuk sebatian psikoaktif mereka di kawasan pergunungan di Asia Tengah timur, kemudian menyebar ke kawasan lain di dunia. "

Kajian ini diterbitkan dalam jurnal Science Advances.
BBC

No comments: