r

Saturday, June 8, 2019

5 PERPERANGAN YANG PALING TERUK DENGAN LEBIH PULUHAN JUTA ORANG MENJADI MANGSA

Apabila mendengar sahaja perkataan perang, ia akan sentiasa menakutkan ramai orang. Dalam peperangan, tidak hanya satu orang yang akan dibunuh, tetapi beratus-ratus hingga puluhan ribu orang. Di samping itu, perang juga menawarkan kesedihan dan perpisahan kepada orang-orang terdekat.

Ilustrasi Perang Dunia I (Wikipedia / Domain Awam)

Di samping kepentingan politik tidak banyak manfaat, yang diperoleh dari perang termasuk kemusnahan dan penderitaan ramai orang. Walaupun sekarang hanya sebilangan negara yang masih mengalami peperangan. Tetapi peperangan zaman kuno sering dilakukan sehingga bilangan mangsa terkira jumlah.

Berikut adalah lima peperangan teruk dalam sejarah dunia
sumber; India Today.

1. Perang Napoleon

Penggemar sejarah memakai pakaian tentera menembak meriam ketika melaksanakan adegan peperangan Napoleon yang terkenal di Austerlitz, Republik Czech (2/12). (AP Photo / Petr David Josek)

Peperangan yang mencetuskan perubahan dan sejarah Monarki Perancis. Perang Napoleon mencetuskan Revolusi Perancis pada tahun 1789 sebagai pemberontakan terhadap kezaliman Empayar Perancis yang korup. Dalam peperangan, Perancis dengan cepat menjadi kuasa utama di bawah penaklukan Napoleon.

Tetapi pencerobohan 1812 di Perancis mendakwa sehingga 6.5 juta nyawa dan kekalahan. Perang berakhir dengan Pemulihan Bourbon.

2. Penaklukan Manchu Cina

Sesetengah orang berpakaian seperti Dinasti Qing semasa upacara yang merupakan sebahagian daripada perayaan Tahun Baru Cina di Ditan Park, Beijing (18/2/2015). Tahun Baru Cina pada 19 Februari akan menyambut Tahun Anak Domba. (Reuters / Kim Kyung-Hoon)

Penaklukan dinasti Empayar Qing terhadap Ming diperjuangkan selama lebih dari 60 tahun sejak abad ke-17. Walaupun berjaya menaklukkannya, Dinasti Qing kehilangan kira-kira 25 juta orang dalam keseluruhan perang yang berlaku dalam beberapa tempoh yang penuh dengan pemberontakan.

Dari perang, semua kepentingan politik telah dibayar supaya dinasti Qing dapat memerintah hingga awal 1990 sebelum akhirnya Republik China dibentuk.

3. Perang Dunia I

(Foto: Perpustakaan British) Ilustrasi Perang Dunia 1

Dipicu oleh beberapa konflik termasuk pembunuhan Archduke Franz Ferdinand, peperangan ini meletus kerana beberapa pakatan dan perjuangan atas wilayah imperialisme.

Perang Dunia I berlaku dari 1914 hingga 1918, angaran 17 juta orang. Tetapi dari perang itu menyebabkan kemenangan England, Perancis dan Rusia ke atas Jerman, Itali, Austria-Hungary. Dari perang sebuah Liga Bangsa-Bangsa dibentuk untuk memastikan Keamanan Dunia. Malangnya matlamat itu tidak tercapai selepas Perang Dunia II timbul.

4. Penaklukan Mongolia

Penaklukan Mongolia yang diketuai oleh Genghis Khan

Penaklukan orang Mongol keatas Eropah bermula pada abad ke-13. Hampir 20 peratus daripada wilayah dunia yang dikuasai oleh Mongolia meliputi Asia ke Eropah Timur. Bilangan orang yang terbunuh akibat penaklukan dianggarkan sekitar 60 hingga 70 juta orang.

Terdapat khabar angin bahawa apabila sejuta orang di China melakukan bunuh diri secara beramai-ramai supaya mereka tidak dibunuh oleh orang Mongol.

5. Perang Dunia II

Badan Camp Ohrdurf. (Muzium Memorial Holocaust Amerika Syarikat).

Dikenal sebagai perang paling dahsyat yang pernah terjadi dalam sejarah dunia, Perang Dunia II bermula dari 1939 hingga 1945 dan melibatkan banyak negara yang terlibat. Jumlah kematian dianggarkan pada 70 juta dan lebih daripada itu.

Perang Dunia II adalah satu-satunya peperangan yang melibatkan senjata nuklear untuk menjalankan pemusnahan besar-besaran. Di samping itu, pembunuhan beramai-ramai dan pembunuhan Hitler termasuk kegagalan besar kebanyakannya dari komuniti Yahudi.



No comments: